Da li ste danas ispunili svoju digitalnu dužnost i postavili objavu na socijalnu mrežu? Ili ste ipak odlučili da saznate ko ste bili u prošlom životu?
Ako jeste, prodali ste svoje podatke za socijalni benefit.
Protekli vikend je obilježen novim skandalom: Kembridž Analitika je prikupljala podatke više od pedeset miliona korisnika Fejsbuka za analizu podataka u svrhu političkih kampanja u više zemalja, od kojih je fokus stavljen na posljednje izbore u Sjedinjenim američkim državama.
Kako se navodi, sami proces je išao u stavljanje podataka u svrhu istraživanja preko aplikacije "thisisyourdigitallife", koje je proslijedio “Kembridž Analitici” u svrhu testiranja softvera koji preko crta personalnosti, kreira jedinstveni profil korisnika, te otkriva njegove preference koje se mogu koristiti u različitim kampanjama.
No, sklonimo se u stranu od trenutnog frenetičnog objavljivanja priče ispričane već mnogo puta do sada. Sklonimo se od Kembridž Analitike i zviždanja.
Pravo pitanje na koje se trebamo fokusirati je - kada ste pročitali uslove korištenja?
Uslovi korištenja su sitna slova ugovora koja ne pročitamo, ali potpišemo da smo suglasni sa navedenim uslovima.
Osoba u digitalnom prostoru ima mnogo različitih pseudonima, korisničkih imena, šifri, privatnih i vulnerabilnih informacija poput broja kreditne kartice ili matičnog broja. Svaka osoba u digitalnom prostoru ima pravo na samovođenje podataka koje posjeduje, u skladu sa građenjem, modifikovanjem i njegovanjem digitalnog identiteta, bez nadzora, autoriteta ili modifikacije od strane centraliziranih autoriteta poput vlada, sigurnosnih službi i agencija, te trećih strana koje ne polažu pravo na privatne podatke osobe.
U trenutnom modelu, sistem davanja naših privatnih podataka koji (p)ostaju javni na socijalnim platformama, poput imena i prezimena, godišta, vjeroispovjesti ili političkog opredjeljenja, je disruptiran sistemom nadzora od raznih strana - na koji smo pristali. Pristali smo dijeliti naše podatke, koji nas čine, u svrhu dobijanja socijalnog i drugog benefita.
Naše informacije su nafta doba “Velikih podataka”, komercijalizirani, istrošeni i dostupni.
Fejsbuk ima jasnu politiku o podacima, te na koji način naši podaci budu iskorišteni za vrijeme korištenja socijalne mreže. Oni se ne brišu tokom brisanja profila, mogu biti iskorišteni u svrhe istraživanja, oni će biti iskorišteni u marketinške svrhe, a mi ćemo dobiti sadržaj koji je vođen našim digitalnim identitetom.
U suštini, naši podaci su vid dobra koje nudimo u transakciji sa socijalnom mrežom. Ona će nam pružiti priliku da kažemo, budemo viđeni, da se stopimo u masi ili činimo nove stvari, ali će potražiti naše podatke.
Oblik digitalne transakcije sa zajedničkim dobrom, ali problem je što su naši podaci dugoročno dobro, a socijalni benefit kratkoročno dobro.
U konceptu cijele priče o Kembridž Analitici, izostavlja se uloga klijenata koji su mahom bili vlade svijeta.
Zanemaruje kao faktor koji će stanovništvu dati priliku da spozna da demokratija (ili bilo koja -ija, -izam) nije sistem u kojem žive jednorozi i jede se šećerna vata. Bar ne u digitalnom svijetu, gdje svakodnevno, raznim represivnim mjerama, digitalne zajednice bivaju sekuritizirane, disolvirane i demonizirane zbog svoje borbe za privatnost i podatke.
Kako podatke učiniti svojima?
a) Brisanje profila na socijalnoj mreži nije rješenje!
Nema potrebe za panikom, osim ako ste napravili super skriptu koja će u momentu izbrisati Vaše digitalno postojanje. Svaka informacija koju kreiramo, zauvijek je pohranjena - negdje.
b) Enkriptujmo planetu!
Metoda koja rješava problem podataka, sigurnosti i povjerenja je enkripcija. Sjetimo se da je decentralizirani model, blockchain tehnologija i privatnost građena na temeljima dobre enkripcije. Vaši podaci, konverzacije, materijal i sami uređaj ostaju sigurni i što je najbitnije - vi ste lider svojih podataka.
c) Analogna metoda vođenja podataka
Pišite! Vodite dnevnik Vaših podataka! Napravite mapu koja će Vam pokazati šta, kako i gdje ste kreirali svoj digitalni identitet, koje parametre i podatke ste dali u određenom momentu i da li oni mogu biti kompromitirani u budućnosti.
I za kraj…
Ne razmišljajte o trenutnoj aferi, ona se dešava godinama. Transparentno ili ne, naši podaci cirkuliraju, koriste se i mi to ne znamo.
Razmišljajte o tome koliko smo podataka spremni podijeliti sa trećim stranama sa spoznajom da će tu biti zauvijek.
Preporuka za čitanje:
- Bruce Schneier “Data and Goliath - The Hidden Battles to Capture Your Data and Control Your World”